De leden van Media.21

Apache

ApacheApache brengt onderzoeksjournalistiek, diepgravende berichtgeving en duiding. Apache neemt daarbij de rol van ‘vierde macht’ voluit ter harte, voedt het maatschappelijk debat en plaatst de essentie van journalistiek centraal: het kritisch bevragen van macht en het aanreiken van oplossingen.

Achter Apache schuilt de erkende coöperatieve vennootschap De Werktitel cvba. Lezers en sympathisanten zijn de mede-eigenaars van de coöperatie. Apache haalt inkomsten uit de verkoop van lidmaatschappen en afgeleide journalistieke producten (tickets voor events, (e-)boeken, etc). Apache ontvangt ook voor een beperkt bedrag subsidies.

Apache heeft de ambitie uit te groeien tot een breed, progressief en dwingend journalistiek project.

Charlie Magazine

Charlie MagazineCharlie Magazine is een uitdagend en taboeloos online magazine dat twee keer per jaar in print verschijnt en zich richt tot openminded vrouwen (en geïnteresseerde mannen) die op zoek zijn naar meer inhoud. We keep it real: geen picture perfect plaatjes, maar realistische rolmodellen waarin de lezer zich kan herkennen en brainfood inspiratie uit kan halen. Charlie draait op de verkoop van (online) abonnementen en printnummers. Daarnaast plaatsen we een beperkt aantal advertenties en zijn er af en toe commerciële samenwerkingen. We krijgen occasionele steun van cultuurminister Gatz in de vorm van  niet-structurele subsidies. Als laatste is er het sprekersburo Studio Charlie, waaronder onze redacteurs lezingen, workshops en consultancy geven.

Wij staan voor een realistische en diverse beeldvorming van vrouwen. Daarnaast zetten wij in op duiding over en inzicht in hedendaagse topics. We willen deel zijn van de oplossing en niet van het probleem, en dit op gebied van gendergelijkheid, diversiteit, duurzaamheid en psychisch welzijn.

DeWereldMorgen.be

DeWereldMorgen.be heeft een drievoudige missie: het bevorderen van participatie, emancipatie en educatie om de waarden gelijkheid, solidariteit, diversiteit, duurzaamheid, humanisme en democratie breder ingang te laten vinden in de samenleving, aan de hand van het maken van media.

DeWereldMorgen.be doet beroep op giften van lezers en sociaal-culturele partnerorganisaties. Daarnaast krijgt de DeWereldMorgen.be ook subsidies van de Vlaamse overheid.

DeWereldMorgen.be is links en progressief.

Doorbraak.be

Doorbraak.be analyseert de samenleving met een open blik en kritisch vanuit een Vlaams-nationaal perspectief. We zoeken doelbewust het debat en schuwen daarbij de controverse niet. Doorbraak biedt daarbij meer dan één mening, en niet noodzakelijk de onze. Diversiteit en democratie staan bij ons centraal.

Doorbraak draait op dit moment vooral op toegewijde medewerkers, giften, sponsoring en reclame maar zit in volle overgang naar een meer marktgericht model.

Doorbraak is ontstaan in de Vlaamse beweging en wil daar ook bewust deel van blijven uitmaken. Dat wil niet zeggen dat we die beweging niet kritisch benaderen. Doorbraak noemt zichzelf niet-neutraal, maar wel objectief.

MO*/MO.be

MO*/MO.be wil zoveel mogelijk mensen informeren over onze snel veranderende mondialiserende wereld. De redactie brengt vier keer per jaar in MO*magazine en elke dag op MO.be nieuwsberichten, reportages, analyses, opinies en interviews over mondiale thema’s zoals migratie, klimaatverandering en internationale politiek.

MO* wordt gefinancierd door: subsidies van Directoraat-Generaal Ontwikkelingssamenwerking (DGD); subsidies van De Vlaamse Overheid, Departement Buitenlandse Zaken, Mondiale Uitdagingen; jaarlijks lidgeld van 9 lidorganisaties, waarvan 8 ngo’s en 1 stichting; en eigen inkomsten uit lidmaatschap proMO*, abonnementen, advertenties en organisatie van events.

De redactie van MO* is onafhankelijk en dus niet verbonden aan een politieke partij, zuil of strekking. Dit wordt gewaarborgd door het redactiestatuut. Bij MO* wordt veel belang gehecht aan pluriformiteit en pluralisme. Onze ploeg kijkt naar de snel veranderende wereld met een open geest en zonder vooroordelen.

newsmonkey

newsmonkey is een nieuwssite die zich voornamelijk met video richt op de jonge generatie, de millenials.

newsmonkey haalt haar financiën uit advertenties, maar houdt het nieuwsaanbod gratis.

newsmonkey wil de jonge generatie een stem geven.

 

rekto:verso

Rekto Versorekto:verso is sinds 2003 een gratis online cultuurmagazine dat door de bril van kunst en cultuur naar de samenleving kijkt. We publiceren geen recensies of nieuws, maar vooral opinies en langere artikels over film, podium, muziek, literatuur, beeldende kunst en cultuurbeleid.

rekto:verso wil dieper graven dan kranten en radio, maar tegelijk vele cultuurliefhebbers aanspreken die op zoek zijn naar wat meer achtergrond.

rekto:verso ontvangt per jaar 100.000 euro Vlaamse cultuursubsidies, maar financiert zichzelf vooral met een vergelijkbaar bedrag aan advertentie-inkomsten van culturele partners. De redactie bestaat uit vrijwilligers, ondersteund door 5 kernredacteurs die elk 1,5 dag per week bezoldigd worden. De naam zegt het al: rekto:verso mikt op debat tussen stemmen ‘voor’ en ‘tegen’. Zelf is ons medium eerder links-progressief, maar iedereen met een onderbouwd verhaal kan in rekto:verso artikels publiceren, van welke ideologische strekking ook.

StampMedia

StampMedia versterkt de stem van jongeren door gebruik te maken van media. We maken jongeren mediawijs en media jongerenwijs. StampMedia laat jongeren zoveel mogelijk zelf aan het woord, en ondersteunt hen in het maken van publicaties voor het brede publiek. Als organisatie hebben we extra aandacht voor de jongeren die het minst gehoord worden.

StampMedia wordt ondersteund door Stad Antwerpen en de Vlaamse gemeenschap.

Politiek/ideologisch wil StampMedia vooral de stem van alle jongeren versterken in het maatschappelijk debat.